دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت

پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت

نمونه فصل دوم پایان نامه فرهنگ ایثار و شهادت پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادتدانلود پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت پیشینهومبانینظریفرهنگایثاروشهادتپیشینهمبانینظریفرهنگایثارشهادت

-------

پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت
پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 57
حجم فایل: 0
قیمت: 69300 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 57 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏فرهنگ ایثار و شهادت
‏2-1. مفهوم شناسی ایثار و شهادت
‏در‏ ‏تلاش‏ ‏براى‏ ‏مفهوم‏ شناسی ‏ایثار‏ ‏و‏ ‏شهادت،‏ ‏عنایت‏ ‏به‏ ‏دو‏ ‏بعد‏ ‏این‏ ‏مفاهیم‏ ‏قابل‏ ‏توجه‏ ‏است‏ :
‏ایثار و شهادت به‏ ‏عنوان‏ ‏دستاورد‏ : ‏وقتى‏ ‏از‏ ‏ایثار‏ ‏و‏ ‏شهادت‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏دستاورد‏ ‏یاد‏ ‏مى‏ ‏شود،‏ ‏آنچه‏ ‏حاصل‏ ‏مى‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏عینیت‏ ‏مى‏ ‏یابد،‏ ‏مورد‏ ‏نظر‏ ‏قرار‏ ‏مى‏ ‏گیرد.‏ ‏وجه‏ ‏دستاوردى،‏ ‏به‏ ‏یک‏ ‏پدیده‏ ‏مشخص‏ ‏ارجاع‏ ‏مى‏ ‏دهد.‏ ‏در‏ ‏ایثار،‏ ‏عملى‏ ‏را‏ ‏شامل‏ ‏مى‏ ‏شود‏ ‏که‏ ‏ظهور‏ ‏یافته‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏کسى‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏بهره‏ ‏مند‏ ‏شده‏ ‏است‏.
‏ایثار و شهادت به عنوان ‏فرآیند‏ : ‏وقتى‏ ‏از‏ ‏ایثار‏ ‏و‏ ‏شهادت‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏فرایند‏ ‏یاد‏ ‏مى‏ ‏شود،‏ ‏فعالیتى‏ ‏مورد‏ ‏نظر‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏جریان‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏اعمال‏ ‏در‏ ‏ارتباط‏ ‏است.‏ ‏مفهوم‏ ‏ایثار‏ ‏و‏ ‏شهادت‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏فرآیند‏ ‏را‏ ‏مى‏ ‏توان‏ ‏این‏ ‏چنین‏ ‏تعریف‏ ‏کرد: فرآیند آگاهانه اهداى دارایى ارزشمند خویش به دیگرى بدون توقع دستاورد مقابل. ایثارگرى‏ ‏و‏ ‏شهادت‏ ‏طلبى‏ ‏براى‏ ‏نشان‏ ‏دادن‏ ‏این‏ ‏بعد‏ ‏مناسب‏ ‏تر‏ ‏است.‏ وجه فرآیندی، ‏جوشان‏ ‏و‏ ‏پویاست‏ و ‏دستاوردهایى‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏همراه‏ ‏دارد.
‏نسبت‏ ‏ایثار‏ ‏و‏ ‏شهادت،‏ ‏نسبتى‏ ‏طولى‏ ‏است.‏ ‏ایثار‏ ‏از‏ ‏حیث‏ ‏موضوعى‏ ‏داراى‏ ‏انواعى‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏حیث‏ ‏مراتب‏ ‏داراى‏ ‏سطوحى‏ ‏است.‏ ‏ایثار‏ ‏داراى‏ ‏موارد‏ ‏متنوع‏ ‏است؛‏ ‏اما‏ ‏شهادت‏ ‏از‏ ‏یگانگى‏ ‏برخوردار‏ ‏است.‏ ‏شهادت،‏ ‏مرتبه‏ ‏عالى‏ ‏ایثار‏ ‏است.‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏نوع‏ ‏نگاه‏ ‏به‏ ‏نسبت‏ ‏ایثار‏ ‏و‏ ‏شهادت،‏ ‏مى‏ ‏توان‏ ‏گفت‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏بطن‏ ‏واژه‏ ‏ایثار،‏ ‏بیشتر‏ ‏مفهوم‏ ‏فرایندى‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏بطن‏ ‏واژه‏ ‏شهادت،‏ ‏بیشتر‏ ‏مفهوم‏ ‏دستاوردى‏ ‏دیده‏ ‏مى‏ ‏شود.
‏وقتى که از ایثار سخن به میان مى آید، مى توان بر اساس دو جنبه آن، یعنى «مخاطب» و «سطح»‏ ‏به تشریح دقیق تر موضوع اقدام کرد. ایثار حکایت از عملى دارد که‏ ‏در ارتباط با مخاطبى ظهور مى یابد. این مخاطب از حیث فاصله واقعى و ذهنى مى تواند‏ ‏نزدیک یا دور باشد. منظور از مخاطب نزدیک، مخاطب واقعى و عینى است. ایثار براى‏ ‏اشخاصى از خانواده، در این گروه قرار مى گیرد. منظور از مخاطب دور، مخاطبى است که انتزاعى است. ایثار براى خداوند از این نوع است.
‏ایثار از حیث سطح نیز داراى مراتبى است. در بالاترین سطح ایثار، شهادت قرار مى‏ ‏گیرد که با اهداى هستى معنى مى یابد. مفهوم شهادت داراى بار ارزشى ویژه ای است که با خود، یگانه بودن، قداست و رشد را نشان می دهد و از چنان ارزش والایی برخوردار است که بر هر عملی نتوان آن را اطلاق کرد. این سطح عالى در بردارنده سطوح دیگر نیز است. سطوح دیگر ایثار شامل دو جنبه مادی و معنوی است (موسی پور، 1391).
‏2-2. فرهنگ ایثار و شهادت در پرتو قرآن
‏آیات‏ ‏فراوانی‏ ‏از‏ ‏قرآن‏ ‏کریم‏ ‏به‏ ‏ایثار و شهادت‏ ‏اختصاص‏ ‏دارد ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏قسمت‏ ‏به‏ ‏برخی‏ ‏از‏ ‏آن ها‏ ‏اشاره‏ ‏می‏ ‏شود :
‏1. «‏وَ لا‏ ‏تَحسَبَّنَّ‏ ‏الَّذینَ‏ ‏قُتِلُوا‏ ‏فی‏ ‏سَبیلِ‏ ‏اللهِ‏ ‏اَمواتاً‏ ‏بَل‏ ‏اَحیاءٌ‏ ‏عِندَ رَبِّهِم‏ ‏یُرزَقونَ‏» (آل عمران: 169)
‏گمان‏ ‏نکنید کسانی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏راه‏ ‏خدا‏ ‏کشته‏ ‏شده‏ ‏اند‏ ‏مرده‏ ‏اند،‏ ‏بلکه‏ ‏آنان‏ ‏زنده‏ ‏اند‏ ‏و‏ ‏نزد‏ ‏پروردگارشان‏ ‏روزی‏ ‏می‏ ‏خورند‏.
‏2. «‏وَ لا‏ ‏تَقُولُوا‏ ‏لِمَن‏ ‏یُقتَلُ‏ ‏فی‏ ‏سَبیلِ‏ ‏اللّهِ‏ ‏أَمواتٌ‏ ‏بَل‏ ‏اَحیاءٌ‏ ‏وَلکِن‏ ‏لا‏ ‏تَشعُرُون‏» ‏(بقره: 154)
‏به‏ ‏کسانی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏راه‏ ‏خدا‏ ‏کشته‏ ‏می‏ ‏شوند،‏ ‏مرده‏ ‏نگویید،‏ ‏بلکه‏ ‏آنان‏ ‏زنده‏ ‏اند،‏ ‏ولی‏ ‏شما‏ ‏درک‏ ‏نمی‏ ‏کنید‏.
‏3. «‏وَ‏ ‏الَّذینَ‏ ‏قُتِلُوا‏ ‏فی‏ ‏سَبیلِ‏ ‏اللهِ‏ ‏فَلَن‏ ‏یُضِلَّ‏ ‏اَعمالَهُم‏ ‏سَیَهدیهِم‏ ‏وَ‏ ‏یُصلِحُ‏ ‏بالَهُم‏ ‏وَ‏ ‏یُدخِلُهُمُ‏ ‏الجَنَّه‏ ‏عَرَّفَها‏ ‏لَهم‏» (محمد : 6 ـ 4)
‏و‏ ‏آنان‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏راه‏ ‏خدا‏ ‏کشته‏ ‏شدند، هرگز‏ ‏اعمالشان‏ ‏را‏ ‏ضایع‏ ‏نمی‏ ‏گرداند، آنها‏ ‏را‏ ‏هدایت‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏امورشان‏ ‏را‏ ‏اصلاح‏ ‏می‏ ‏فرماید‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏بهشتی‏ ‏که‏ ‏قبلاً‏ ‏به‏ ‏آنان‏ ‏شناسانده، وارد‏ ‏خواهد‏ ‏کرد‏.
‏4. «‏وَ‏ ‏مَن‏ ‏یُقاتِل‏ ‏فی‏ ‏سَبیلِ‏ ‏اللهِ‏ ‏فَیُقتَل‏ ‏اَو‏ ‏یَغلِب‏ ‏فَسوفَ‏ ‏نُؤتیهِ‏ ‏اَجرًا‏ ‏عظیماً‏» ‏(نساء :74)
‏و‏ ‏هرکس‏ ‏در‏ ‏جهاد‏ ‏در‏ ‏راه‏ ‏خدا‏ ‏کشته‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏فاتح‏ ‏گردد‏ ‏پاداش‏ ‏بزرگی‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏اعطا‏ ‏خواهیم‏ ‏کرد‏.
‏5. ‏«‏اِنَّ‏ ‏اللّهَ‏ ‏اشتَری‏ ‏مِنَ‏ ‏المُؤمِنینَ‏ ‏اَنفُسَهُم‏ ‏وَ‏ ‏اَموالَهُم‏ ‏بِاَنَّ‏ ‏لَهُمُ‏ ‏الجَنَّةَ‏ ‏یُقاتِلُونَ‏ ‏فی‏ ‏سَبیلِ‏ ‏اللّهِ‏ ‏فَیَقتُلُونَ‏ ‏وَ‏ ‏یُقْتَلُون‏» (توبه: 111)
‏خداوند‏ ‏خریدار‏ ‏اموال‏ ‏و‏ ‏جان های‏ ‏کسانی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏راه‏ ‏خدا‏ ‏می‏ ‏جنگند،‏ ‏می‏ ‏کشند‏ ‏و‏ ‏کشته‏ ‏می‏ ‏شوند‏ ‏و‏ ‏پاداش‏ ‏بهشت‏ ‏از‏ ‏خداوند‏ ‏می‏ ‏گیرند.
‏6. «‏وَ یُؤثِرُونَ‏ ‏عَلی‏ ‏اَنفُسِهِم‏ ‏وَ‏ ‏لَوکانَ‏ ‏بِهِم‏ ‏خَصاصَهٌ‏» (حشر: 9)
‏و هرچند در خودشان احتیاجی مبرم باشد، آنها را بر خودشان مقدم می دارند.
‏7. «‏وَ‏ ‏یُطْعِمُونَ‏ ‏الطَّعامَ‏ ‏عَلی‏ ‏حُبِّهِ‏ ‏مِسکیناً‏ ‏وَ‏ ‏یَتیماً‏ ‏وَ‏ ‏اَسیراً، اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللّه لا نُریدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکُوراً‏» (انسان: 9 ـ 8)
‏غذای‏ ‏خویش‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏آن که‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏دوست‏ ‏دارند،‏ ‏به‏ ‏مسکین‏ ‏و‏ ‏یتیم‏ ‏و‏ ‏اسیر‏ ‏می‏ ‏خورانند، می گویند ما برای رضای خدا به شما طعام می دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمی خواهیم.
‏8 . «‏فَاُولئِکَ‏ ‏مَعَ‏ ‏الَّذینَ‏ ‏اَنعَمَ‏ ‏اللهُ‏ ‏عَلَیهِم‏ ‏مِنَ‏ ‏النَّبینَ‏ ‏وَالصِّدِّیقینَ‏ ‏وَالشُّهداء‏ ‏وَالصّالِحین‏» (نساء :69)
‏آنان‏ ‏با‏ ‏کسانی‏ ‏هستند‏ ‏که‏ ‏خدا‏ ‏بر‏ ‏آنان‏ ‏عنایت‏ ‏کرده‏ ‏است‏ ‏از‏ ‏پیامبران‏ ‏و‏ ‏صدیقین‏ ‏و‏ ‏شهدا‏ ‏و‏ ‏نیکوکاران.
‏9. «‏لَن تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنفِقُوا مِمّا تُحِبُّون‏» (آل عمران: 92)
‏هرگز به نیکوکاری نخواهید رسید، مگر از آنچه دوست دارید انفاق کنید.
‏10. «‏مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَه وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبدیلاً‏» (احزاب: 23)
‏در میان مؤمنان کسانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بسته اند، صادقانه ایستادند. بعضی پیمان خود را به آخر بردند و به شهادت رسیدند و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییری در عهد و پیمان خود ندارند.
‏11. «‏لا یَستَوِی القاعِدُونَ مِنَ المُؤمِنینَ غَیرُ اُلِی الضَّرَرَ وَ المُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللّهِ بِاَموالِهِم وَ اَنفُسِهِم فَضَّلَ اللّهُ المُجاهِدینَ بِاَموالِهِم وَ اَنفُسِهِم عَلَی القاعِدینَ دَرَجَهً وَ کُلاًّ وَعَدَ اللّهُ الحُسنی وَ فَضَّلَ اللّهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ اَجراً عَظیماً‏» (نساء: 95)
‏مؤمنان خانه نشین که زیان دیده نیستند با آن مجاهدانی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد می کنند، یکسان نمی باشند. خداوند کسانی را که با مال و جان خود جهاد می کنند، به درجه ای بر خانه نشینان مزیت بخشیده و همه را خدا وعده نیکو داده، ولی مجاهدان را بر خانه نشینان به پاداشی بزرگ، برتری بخشیده است.
‏12. «‏وَ‏ ‏مِنَ النَّاسِ مَن یَشرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالعِبَادِ‏» (بقره : 207)
‏و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد و خدا نسبت به‏ ‏این‏ ‏بندگان مهربان است‏.
‏13. «‏یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَکُمْ‏» ‏(نساء : 71)
‏اى کسانى که ایمان آورده‏اید‏،‏ در برابر دشمن‏ ‏آماده باشید‏ (‏اسلحه خود را برگیرید‏).
‏14. «‏یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤمِنِینَ عَلَى الْقِتَالِ‏» (انفال: 65)
‏اى پیامبر‏،‏ مؤمنان را به جهاد برانگیز‏.
‏15. «‏یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انفِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ ا‏ِ‏ثّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرضِ أَرَضِیتُم بِالحَیاةِ الدُّنیَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الحَیَاةِ الدُّنیَا فِی الآخِرَةِ إِلاّ قَلِیلٌ‏» (توبه: 38)

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه و مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ نمونه فصل دوم پایان نامه فرهنگ ایثار و شهادت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد