دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی

پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی

نمونه فصل دوم پایان نامه عدالت سازمانی پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانیدانلود پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی پیشینهومبانینظریعدالتسازمانیپیشینهمبانینظریعدالتسازمانی

-------

پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی
پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 72
حجم فایل: 0
قیمت: 70400 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 72 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏عدالت سازمانی
‏معنای لغوی عدالت
‏در بیشتر فرهنگ‏ ‏ها و کتاب‏ ‏های لغت به تعریف لفظی و لغوی کلمه عدل و عدالت توجه شده است که پرداختن به همه آنها به تفصیل بیش از حد می انجامد، لذا به برخی از آنها به اجمال اشاره می شود:
‏الف) فرهنگ فارسی معین: در این فرهنگ معانی زیر برای کلمه عدل و عدالت آمده است: 1 ‏–‏ داد کردن، داد دادن، 2 ‏–‏ نهادن هر چیزی به جای خود، 3 ‏–‏ حد وسط میان افراط و تفریط، 4 ‏–‏ دادگری، انصاف، عدالت مقابل ظلم، 5 ‏–‏ داد، 6 ‏–‏ اندازه و حد اعتدال (ندایی 1379، 6).
‏ب) حضرت علی (ع) نیز عدل را قرار دادن هر امری در جای خود معنی می فرماید: العدل یضع الامور مواضع‏ ‏ها (ندایی 1379، 6).
‏ج) در مفردات راغب نیز در تعریف عدل آمده است: عدل= العداله و المعادله: لفظی است که در حکم و معنی مساوات است و به اعتبار نزدیک بودن معنی عدل به مساوات در آن مورد هم بکار می‏ ‏رود.
‏عدل و عدل= در معنی به هم نزدیکند ولی عدل در چیزهایی است که با بصیرت و آگاهی درک میشود و بکار میرود، مثل احکام. ولی واژه های عدل و عدیل در چیزهایی است که با حواس درک می‏ ‏شود مثل اوزان، اعداد و پیمانه‏ ‏ها. پس عدل تقسیط بر اساس استقامت و کمال است. از این رو روایت شده است که "بالعدل قامت السموات و الارض" آگاهی و خبری است بر اینکه هر گاه رکنی از ارکان چهارگانه در عالم افزون بر دیگری یا کم از دیگری می بود جهان بنا بر مقتضای حکمت انتظام می‏ ‏داشت (ندایی 1379، 7).
‏د) در فرهنگ فلسفی بحث مفصلی درباره ریشه لغوی و اصطلاحی عدالت یا صیغه فلسفی وجود دارد. عدالت در لغت به معنی راستی (استقامت) و در شریعت به معنی راستی در راه حق و دوری از مانع و برتری دادن عقل بر هواست. در اصطلاح فقیهان، عدالت پرهیز از گناهان بزرگ و اصرار نکردن در گناهان کوچک و راستگویی و پرهیز از دروغ و رعایت تقوا و دوری از افعال پست است (ندایی 1379، 9).
‏2-1-2 بحث مفهومی و اصطلاحی عدالت
‏بعد از ریشه‏ ‏یابی واژه لغوی عدالت،اینک با توجه به معنی لغوی به بررسی مفهومی و اصطلاحی آن پرداخته می شود. در اینجا با توجه به محدودیت تحقیق، بررسی آرا و افکار همه فیلسوفان و متفکران برای ارائه تعریف امکان ندارد لذا به بررسی عدالت در قرآن و سیره نبوی و اندیشه
‏ ‏های امیرالمومنین (ع) و همچنین نظریه برخی از فیلسوفان مانند افلاطون و استاد مطهری اشاره خواهد شد:
‏2-1-2-1 عدالت در قرآن
‏مبنا و زیربنای تمامی اصول، در تمامی اندیشه‏‌‏های سیاسی اسلام عدالت است. آیات الهی اشاره دارند که پیامبران را با مشعل‏‌‏های هدایت فرستادیم و به آنها کتاب و میزان دادیم تا عدالت را بر پا دارند ‏(عمید زنجانی 1373، 311).‏ بنابراین چه بیانی رساتر از این که قرآن استقرار عدالت و گسترش آن را یکی از دو هدف اساسی و فلسفه‏‌‏ی بعثت انبیا ذکر کرده و آن را از صفات الهی و بارزترین خصیصه‏‌‏ی آفرینش و نیکوترین خصلت انسان معرفی کرده است.
‏الف) ‏«‏ما رسولان را با براهین روشن به سوی انسان ها فرستادیم و به آنها کتاب و میزان دادیم تا عدالت را بر پا سازند‏1‏- ‏ سوره حدید، آیه 25
‏.‏»
‏ب) من مأمورم که عدالت را در میان شما برپا سازم‏2‏- ‏ سوره ‏شوری، آیه 15‏
‏.‏»
‏ج) ‏«‏عدالت را پیشه خود سازید؛ زیرا عدالت به تقوا و پاکی انسان نزدیکتر است‏3‏- ‏ سوره مائده، آیه 8
‏.‏»
‏د) ‏«‏هرگاه در میان مردم حکم می‏‌‏کنید باید براساس عدالت باشد‏4‏- ‏سوره نساء ، آیه 58
‏.‏»
‏هـ) ‏«‏خداوند به عدالت پیشگی فرمان دهد‏5‏-‏ سوره نمل ، آیه 90
‏.‏»
‏اساس حکمیت و حکم و حکومت در قرآن ایجاد قسط و عدل در جامعه است. از سوی دیگر کثرت آیاتی که درباره‏‌‏ی عدل و کلمات مترادف و متضاد این واژه است بیانگر اهمیت جایگاه این مفهوم در قرآن است. اصلی‏‌‏ترین مترادف‏‌‏های قرآنی کلمه‏‌‏ی عدل که در قرآن آمده‏‌‏اند و با آن ارتباط معنایی دارند، عبارتند از: قسط، قصد، استقامت، وسط، نصیب، حصه، میزان وغیره. همچنین جور - متضاد کلمه عدل - که خود نیز مترادف ظلم است، کمتر در قرآن آمده است. واژه‏‌‏های پیش گفته بارها در آیات قرآن به کار رفته‏‌‏اند؛ مثلاً کلمه‏‌‏ عدل و مشتقات آن 29 بار، و کلمه‏‌‏ی ظلم و انشقاقات آن بیش از 290 بار در این کتاب آسمانی ذکر شده است. یک صد نص قرآنی پیرامون توصیه به عدالت و مفاهیم مترداف آن (قسط، میزان و ...) نازل شده است.

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ نمونه فصل دوم پایان نامه عدالت سازمانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد