دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر

خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر

دانلود خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر , خرید , ارزان , پیشینه , و , مبانی , نظری , آثار , هدفمندی , یارانه , ها , بر , شاخص , های , فقر ,

-------

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 46 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>2-1 ادبیات موضوع 8 2-2 تاریخچه یارانه در ایران 9 2-3 آثار اقتصادی یارانه 9 2-4 اثر فقرزدایی یارانه ها 10 2-5 طبقه بندی یارانه 10 2-6 هدفمندی یارانه ها 11 2-7 روشهای هدفمندی و جایگاه شناسایی در هریک از آنها 13 2-7-1 هدفمندی انفرادی یا خانواری 13 2-7-2 هدفمندی اجتماعی 13 2-7-3 هدفمندی بازاری 14 2-7-4 هدفمندی جغرافیایی 15 2-7-5 هدفمندی جمعیتی 15 2-7-6 هدفمندی خوداظهاری 16 2-8 تجربه هدفمندسازی یارانه انرژی 18 2-8-1 لهستان 18 2-8-2 بلغارستان 18 2-8-3 اندونزی 19 2-9تجربه هدفمندسازی یارانه مواد غذایی 20 2-9-1 مصر 20 2-9-2 تونس 21 2-10 آثار حذف یارانه 23 2-10-1اثر تورم 23 2-10-2اثر تورم بر تخصیص منابع، کارایی و انحراف امکانات تولید 24 2-10-3 تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی بر مصرف خانوارها 24 2-11سیاست های کاهش اثرات حذف یارانهها 24 2-12 شاخص های سنجش فقر 25 2-12-1شاخص نسبت افراد فقیر 25 2-12-2شاخص نسبت شکاف درآمدی 26 2-12-3شاخص فقر سن 26 2-12-4شاخص فقر فاستر،گریر و توربک 27 2-13 مطالعات تجربی در زمینه سیاستهای حمایتی 28 2-13-1مطالعات داخلی 28 2-13-2مطالعات خارجی 35 2-14 نتیجه گیری 40 2-1 ادبیات تحقیق مقدمه یارانه ها برای ایجاد درآمد و تعدیل در توزیع آن کاهش آثار ناشی از فشار بازار بر مصرف کنندگان و همچنین کاهش هزینه های تولید وحمایت از تولیدکننده ارائه می شوند.هدف از پرداخت یارانه ها تخصیص بهینه منابع، ثبات قیمت ها، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و توزیع مجدد درآمدها می تواند باشد. بنابراین یارانه جزء سیاست های حمایتی دولت در راستای تصحیح و هدایت امور اقتصادی می باشد. زیرا عوامل متعددی سبب ایجاد عدم تعادل میان بخش های مختلف تولید، توزیع، مصرف و تجارت می گردند. در دهه 1950 با مطرح شدن تفکر دولت رفاه توجه به شاخص های رفاه اجتماعی و کاهش فقر دخالت دولتها در این زمینه ها گسترش یافت. این نقش را اقتصاددانان قبول نداشتند، چرا که هرگونه دخالت دولت در اقتصاد انحراف از تعادل بازار را در پی داشت. از دهه 1970 با شکل گیری تفکر محوریت انسان در توسعه، این آگاهی ایجاد شد که برای مواجهه با مسائل مبتلا به توسعه نیافتگی کشورها سرمایه فیزیکی کافی نیست و حداقل به اندازه سرمایه فیزیکی، مسایل و سیاست های اجتماعی و شکل گیری سرمایه انسانی هم ضرورت دارند. بنابراین حمایت های اجتماعی در قالب دولت های رفاه، سیاست های یارانه ای و...در دستور برنامه های توسعه کشورها قرار گرفت. آنچه در زمینه پرداخت یارانه ها مورد غفلت قرار گرفت، هدفگیری صحیح این سیاستها بود. در دهه 1980 به دنبال بحران بدهی ها و رکود جهانی و تقابل تجربه کشورهای شرق آسیا، امریکای لاتین، جنوب آسیا و صحرای آفریقا، تاکید راهبردهای توسعه به سمت بهبود مدیریت اقتصاد و پذیرفتن نقش بیشتر نیروهای بازار تغییر کرد که در چارچوب این رویکرد جدید اکثر کشورها نسبت به تغییر در اجرای برنامه یارانه ها اقدام کردند. دلیل عمده این کشورها جهت تغییر در اجرای برنامه، پرهزینه بودن یارانه عمومی به جهت فراگیر بودن آن بود. با توجه به افزایش جمعیت و افزایش قیمت کالاها و خدمات در بازارهای جهانی بار مالی دولت افزایش قابل توجهی یافته بود. علاوه بر این ناکارآیی نظام توزیع دولتی و اثرات منفی کنترل قیمت محصولات بر تولید کنندگان از دلایل دیگر انجام اصلاحات بوده است. بررسی های انجام شده در کشورهای منتخب نشان می دهد که هر یک از این کشورها متناسب با شرایط ویژه خود از شیوه خاص و یا ترکیبی از شیوه های مختلف بهره مند شده اند. غالب کشورها انتخاب خانوارهای فقیر را براساس آزمون وسع انجام داده اند. بدین گونه درآمد خانوارها به عنوان شاخصی برای انتخاب مستحقین مورد استفاده قرار می گیرد که از آن جمله می توان از امریکا، هندوستان، برزیل و اردن نام برد. 2-2 تاریخچه یارانه در ایران نخستین جهت گیری حمایتی دولت در بخش کشاورزی در ایران به دوره صفویه مربوط می شود. ایران اولین نظام سهمیه بندی همراه با یارانه را در زمان جنگ جهانی تجربه نموده است. سابقه پرداخت یارانه به مفهوم کنونی آن به دهه 40 می رسد که این یارانه ها برای گوشت و گندم پرداخت می شد اما رقم آن قابل توجه نبود و تا قبل از افزایش درآمد نفت و بالا رفتن نرخ تورم این یارانه ها اندک بود. تا قبل از انقلاب در مردادماه1353دولت اقدام به تاسیس و تشکیل صندوقی بنام حمایت از مصرف کننده نمود و در سال1356 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تاسیس شد که تمام وظایف صندوق به این سازمان محول شد. بعد از پیروزی انقلاب تغییراتی در تشکیلات اجرائی و نحوه توزیع کالاهای مشمول یارانه به وجود آمد. در دوران قبل از 1368 سیاست تثبیت اقتصادی دنبال می شد که فراگیری ، استمرار و فزاینده بودن از ویژگی سیاستهای حمایت در این دوران بود و در واقع همه بنوعی یارانه دریافت می کردند، در هیچ مرحله ای پرداخت یارانه قطع نمی شد و در حد سقف معینی متوقف نبود. 2-3 آثار اقتصادی یارانه از دیدگاه نظری یارانه و مالیات دو ابزار مهم اقتصادی هستند که دولت به وسیله آنها دربازار دخالت می کنند. یارانه و مالیات با تغییردر قیمت های نسبی، اقتصاد را تحت تاثیر قرارمی دهد. یارانه با تحریف قیمت ها، مانع تخصیص بهینه منابع می شود.و رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد، ازسوی دیگر با ایجاد کسری بودجه و افزایش هزینه های اجتماعی، بر اقتصاد ملی آثار جدی بر جای می گذارد. اگرچه در برخی کشورها ظاهرا مصرف کنندگان از این یارانه ها بهره مند می شوند، چون قیمتهای پایین تری برای کالاهای یارانه ای پرداخت می کنند، اما در اکثر موارد به طور غیر مستقیم متضرر خواهند شد. به علاوه هر اندازه که شفافیت در اقتصاد گسترش یابد و مداخله دولت در نظام قیمت ها کمتر شود، انحراف از سرمایه گذاری مولد کاهش می یابد به عبارت دیگر سرمایه گذاری به بخش های دارای مزیت که قابلیت رقابت در بازارهای داخلی و خارجی دارند، سوق پیدا می کند. در شرایطی که دولت قیمت ها را کنترل و برای بخشی از کالاها یارانه پرداخت می کند، سرمایه گذاری در بخش های مشمول مالیات می تواند دچار انحراف شود. بر این اساس و به دلیل اخلالی که پرداخت یارانه در نظام قیمت گذاری و تخصیص بهینه منابع بهه وجود می آورد اقتصاددانان توسعه پرداخت یارانه را تنها برای جبران آثار نامناسب راهبردهای توسعه و توزیع دارایی ها، توجیه پذیر می دانند. درکشورهایی که راهبردهای توسعه به دنبال ایجاد اشتغال، رشد بهره وری، توزیع دارائی ها، سرمایه گذاری در زیر ساخت های روستایی و بهبود بازاریابی است، به پرداخت یارانه نیازی نیست. پرداخت یارانه با تاثیر بر نظام قیمت ها بر ترجیحات مصرف کننده نیز اثر گذاشته است، از این رو در مورد کالاهای که تولید داخل جوابگوی تقاضا نباشد، موجب افزایش واردات این اقلام می شود. از سوی دیگر به دلیل اینکه مصرف کننده، قیمت واقعی کالای یارانه ای را پرداخت نمی کند مصرف بهینه آن را نیز رعایت نخواهد کرد. همین امر افزایش یارانه ها را بدنبال دارد که خود یکی از عوامل اصلی کسری بودجه به شمار می رود. 2-4 اثر فقرزدایی یارانه ها بسیاری از کشور ها برای مبارزه با فقر، به اجرای طرح ها و برنامه هایی می پردازند که هدف آن ها، حمایت از اقشار کم درآمد و افزایش قدرت خرید آن هاست. متداول ترین این طرح ها پرداخت یارانه در دو بخش تولید و مصرف است. این کار در بخش مصرف در راستای ایجاد امکان تهیه ی کالا ها و خدمات ارزان قیمت و کمک به ثبات قیمت کالا های ضروری و در بخش تولید به منظور افزایش سطح اشتغال، رشد تولید و افزایش رقابت پذیری انجام می گیرد. دولت ها تلاش می کنند با تنظیم صحیح نرخ یارانه ی کالا های مختلف، بیشترین منافع را عاید اقشار کم درآمد و دهک های پایین درآمدی نموده و به این ترتیب رفاه اجتماعی را بالا ببرند. 2-5 طبقه بندی یارانه تنوع و پیچیدگی محاسبات و کاربردهای گوناگون یارانه ها وهمچنین تاثیرات و نتایج گوناگونی که روش پرداخت یارانه می تواند داشته باشد، ضرورت طبقه بندی و تفکیک آن را بیشتر نمایان می کند. به نسبت گستردگی وظایف دولت در اقتصاد، یارانه ها می توانند از تنوع بیشتری,   برای مشاهده توضیحات فایل  خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری آثار هدفمندی یارانه ها بر شاخص های فقر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد