دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان

خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان

دانلود خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان

-------

خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان
خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 32
حجم فایل: 57
قیمت: 43000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 32 صفحه

قسمتی از متن Word (..docx) :

مبانی نظری اضطراب امتحاناضطراب امتحان یکی از اضطراب های موقعیتی است که با عملکرد و پیشرفت تحصیلی میلیون ها دانش آموز و دانشجو در مراکز آموزشی رابطه تنگاتنگ دارد(هیل، 1984؛ به نقل از بیابانگرد، 1378). اضطراب امتحان به عنوان تجربه ای ناخوشایند با درجات مختلف، حیطه های نگرانی و هیجان پذیری را تحت تاثیر قرار داده و از کسب معلومات، چگونگی پردازش صحیح اطلاعات و عملکرد تحصیلی تا انگیزه ها، و نگرش های فرد را متاثر می سازد وبا مکانیزم های خاص خود، توان پیشرفت و بروز خلاقیت ها و استعدادها را تحلیل می برد و مانع رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می گردد. سیبر (1980) اضطراب امتحان را حالت خاصی از اضطراب عمومی می داند که شامل پاسخ های پایدار شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری مرتبط با ترس از شکست می باشد و فرد آن را در موقعیت های ارزیابی تجربه می کند. هنگامی که اضطراب امتحان رخ می دهد بسیاری از فرایندهای شناختی و توجهی با عملکرد موثر فرد تداخل می کند. گیودا و لودلو (1989) اضطراب امتحان را نوعی واکنش ناخوشایند و هیجانی نسبت به موقعیت ارزیابی در مدرسه و کلاس درس تعریف کرده اند. این حالت هیجانی معمولاً با تنش، تشو یش، نگرانی، سردرگمی و برانگیختگی سیستم اعصاب خود مختار همراه است.اسپیلبرگر (1980) اضطراب امتحان را متشکل از دو عامل نگرانی و هیجان پذیری می داند. با توجه به اینکه اسپیلبرگر برای تبیین اضطراب امتحان دو مولفۀ نگرانی و هیجان پذیری را مطرح کردند، مولفه مهم اضطراب امتحان مولفه نگرانی یا فعالیت شناختی نامربوط به تکلیف است که شامل دلواپسی شناختی زیاد درباره عملکرد، پیامدهای ناشی از امتحان، افکار مربوط به خراب کردن امتحان، تحقیر خویشتن، ارزیابی توانایی خود در مقایسه با دیگران و انتظارات منفی از عملکرد می شود.علایم اضطراب علایم اضطراب را می توان به چهار گروه شناختی، عاطفی، رفتاری و فیزیولوژیکی تقسیم کرد. این عناصر چهارگانه از همدیگر مستقل نیستند، بلکه عملکرد آن ها با کل ارگانیزم هماهنگ می باشد. این چهار گروه علامت عبارتند از:الف) علایم شناختی: شامل مشکلات حسی – ادراکی (مانند احساس غیر واقعی و گوش به زنگ بودن)، مشکلات تفکر(مانند حواس پرتی و اشکال در به یاد آوری مطالب) و اشکالات مفهومی (مانند تحریف شناختی). ب) علایم عاطفی: شامل بی حوصلگی، ناآرامی، تنش، زود رنجی، ترس، هراس و وحشت.ج) علایم رفتاری: شامل بازداری، اجتناب، اشکال کلامی، ناهماهنگی، نا آرامی و نفس نفس زدن. د) علایم فیزیولوژیکی: شامل علایم قلبی – عروقی، مشکلات تنفسی، علایم عصبی– عضلانی، معده ای– روده ای و علایم پوستی(بک ، 1985؛ به نقل از کاظمیان مقدم، 1389).مدل ها و نظریه های اضطراب امتحان نظریه توجهی– شناختی واین (1971)، نظریه توجهی– شناختی را برای تبیین چگونگی تاثیر اضطراب امتحان بر عملکرد، مطرح ساخت. بر اساس این مدل، افراد دارای اضطراب امتحان، توجه خود را به فعالیت های نامرتبط با تکلیف، اشتغالات فکری همراه با نگرانی، انتقاد از خود و نگرانی های جسمانی معطوف می کند و در نتیجه، توجه کمتری بر تلاش و کوشش های تکلیف مدار دارند که موجب کاهش عملکرد آنان می گردد. همچنین، افراد دارای اضطراب امتحان بالا در مقایسه با افراد دارای اضطراب پایین، به ویژه در زمانی که با تکالیف دشوار مواجه می شوند و امتحانات تحت شرایط استرس و ارزیابی کننده انجام می شوند، عملکرد ضعیف تری از خود نشان می دهند.مدل اضطراب موقعیت– خصیصه از نظر اسپیل برگر، اضطراب امتحان، شکلی از اضطراب موقعیتی– خصیصه ای است. او تفاوتی بین اضطراب" حالت" و "صفت" قائل شد در اضطراب حالت، فرد به طور موقت، واکنش هیجانی دارد و علتش هم این است که فرد با موقعیت به خصوصی بر انگیخته می شود. در حالی که اضطراب صفت، خصوصیت پایداری است که فرد مستعد اضطراب دارد و موقعیت های مختلف را تهدید کننده می یابد(سادوک و سادوک، 2003).طبق این مدل، افراد دارای اضطراب امتحان بالا در موقعیت های امتحان و ارزیابی، به طور هیجانی پاسخ می دهند و نگرانی آن ها با عوامل آشکارساز موقعیتی ظاهر می شود. از این رو هیجان پذیری و نگرانی هر دو موجب کاهش عملکرد می شوند. در مطالعات اخیر معلوم شده که اضطراب امتحان دارای دو مفهوم است. یکی مفهوم شناختی که همان جنبه نگرانی است و به فکر نابجا برمی گردد که در واقع توجه آگاهانه فرد در مورد عملکردش می باشد. مثل توجه به عواقب مردود شدن در امتحان، مقایسه خودش با دیگران و انتظارعملکرد منفی؛ دیگری مفهوم هیجانی است که با علائم جسمانی و تنش مشخص می شود؛ مثل بالا رفتن ضربان قلب، اختلالات گوارشی و تعریق(کامونیان ، 1993).3-مدل تداخل براساس این مدل، اضطراب امتحان، یاد آوری آموخته های قبلی را مغشوش ساخته و به این طریق عملکرد فرد را مختل می سازد.بنجامین و همکاران(1986) در پژوهشی به دست آوردند که سازماندهی ضعیف مطالب موجب اخلال در عملکرد تحصیلی می شود. بنابراین می توان ضعف در سازماندهی را یکی از علل افت عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا به شمار آورد. چنین دانش آموزانی در سازماندهی مطالبی که قبلا آموخته شده و در جذب و درون سازی اطلاعات نوین و سازماندهی این اطلاعات با آموخته های قبلی خود، دچار مشکل هستند(به نقل از ابوالقاسمی،1381). مدل کمبودها بر اساس این مدل، علت پایین بودن نمرات امتحانی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان، عادت های مطالعه نامناسب و ناکامی و یا چگونگی مهارت های امتحان دهی آن هاست. بر این اساس، اضطراب امتحان باعث عملکرد ضعیف نمی گردد، بلکه عکس آن صحت دارد. یعنی اطلاع و آگاهی از عملکرد ضعیف در گذشته موجب اضطراب امتحان می شود.5- مدل نقص و کمبود دوگانه طبق این مدل، کیفیت عملکرد امتحان، ضرورتاً فقط به نقایص و کمبودهای توجهی مربوط نمی شود، بلکه نقص در رفتار مطالعه یا کمبود در مهارت های امتحان دهی، می تواند دلیل خوبی برای عملکرد ضعیف باشد. از این رو، عملکرد ضعیف افراد دارای اضطراب امتحان بالا، تا اندازه ای می تواند مربوط به شایستگی و صلاحیت انجام امتحان و تا حدی هم ناشی از ظرفیت عملکرد پایین و افکار نا مرتبط با تکلیف باشد. شیوع اضطراب امتحانبر اساس برآورد پژوهشگران، سالانه حدود 10 میلیون دانش آموز در سطوح دبیرستان و 15 درصد از دانشجویان دانشگاه های امریکا، اضطراب امتحان را تجربه می نمایند(هیل،1984). اضطراب امتحان که نوعی اضطراب آموزشگاهی است، مشکلی شایع و بازدارنده است. بر اساس برآورد پژوهشگران، میزان شیوع اضطراب امتحان در دانش آموزان را 10 تا 30 درصد گزارش کرده اند (هیوز ،1988). این بررسی ها نشان می دهند که نمره های اضطراب امتحان در مدارس ابتدایی با افزایش سن بیشتر می شوند. به اعتقاد شوارزر (1984)، اضطراب امتحان بین سنین 10 تا 11 سالگی شکل گرفته، ثبات می یابد و تا بزرگسالی تداوم می یابد(به نقل از ابوالقاسمی و نجاریان، 1378).در ادبیات تحقیق در مورد اضطراب امتحان تفاوت های معنا داری بین دو جنس، با چند استثناء گزارش شده است(توبیاس ، 1986).اغلب گزارش شده است که رابطه منفی بین اضطراب و عملکرد تحصیلی برای زنان بالا تر از مردان است، این رابطه در مورد مولفه نگرانی "اضطراب امتحان" بیشتر از مولفه "هیجان پذیری" بوده است. در امتحانات شفاهی این رابطه بین اضطراب امتحان و جنس مشاهده شده است(توبیاس، 1986).در بررسی های مختلف، تفاوت های معنا داری بین پسران و دختران گزارش شده است. چنین به نظر می رسد که دختران بیشتر از پسران اضطراب امتحان را تجربه می نمایند (اسپیل برگر و همکاران، 1976، ماریا و نیوآ ، 1990، ویلیامز ، 1996، به نقل از ابوالقاسمی و نجاریان، 1378). بست و استانفورد (1983)، و مواموندا ، (1993) بیان می کنند که تفاوت جنسیتی در اضطراب، به خوبی با نقش پذیری جنسیتی تبیین می شود. زیرا دختران به پذیرش اضطراب و قبول آن به عنوان یک ویژگی زنانه تشویق می شوند و یاد می گیرند که به هنگام اضطراب، به طور منفعل تسلیم شوند. در حالی که پسران در مورد پذیرش اضطراب دفاعی برخورد می کنند، زیرا که آن را تهدیدی برای احساس مردانگی خود به حساب می آورند. پسران می آموزند که با اضطراب کنار بیایند و راه هایی برای مقابله با آن پیدا کرده و یا آن را انکار نمایند (ابوالقاسمی و نجاریان، 1378).علایم و نشانه های اضطراب امتحانبا توجه به پژوهش های انجام شده تغییر در فشار خون، میزان ضربان نبض، ضعف، سرگیجه، آشفتگی معده، به هم خوردن ساعات خواب و آرامش، تغییر در میل به غذا، ترشح هورمون های آدرنالین و نور آدرنالین در ایام امتحانات، به ویژه در کودکان دارای اضطراب امتحان افزایش می یابد. هم چنین در دانش آموزان دارای اضطراب امتحان تپش قلب، پریدگی رنگ چهره، لکنت زبان، حرکات غیر ارادی دست و پا، تغییر صدا، لرزش بدن و صدا، تغییر دمای بدن، خشکی دهان، وتعرق، بارز است. ممکن است دانش آموزی برخی از علایم فوق را همراه با برخی از علایم شناختی داشته باشد(ابوالقاسمی، و نجاریان، 1378).علایم و نشانه های اضطراب امتحان را می توان در چند مولفه جای داد.1-علایم شناختی بخشی مهم از علایم شناختی اضطراب امتحان افکار و خود گویی های منفی است که قبل از امتحان، در حین امتحان و یا بعد از امتحان در ذهن شخص می گذرد(به عنوان مثال "من باید بالاترین نمره را بگیرم"، "هیچ سئوالی را بلد نیستم"، "دارم خودم را گول می زنم").علایم شناختی دیگر عبارت اند از ناتوانی در سازمان دهی افکار، اشکال در تمرکز، افکاری نگران کننده در مورد بهتر عمل کردن دیگران و مقایسه خود با آنها، اشکال در خواندن یا فهم سئوالات، اشکال در به خاطر آوردن واژه ها و مفاهیم کلیدی به هنگام پاسخ دادن به سئوالات تشریحی و احساس خالی بودن سر یا وقفه ذهنی.2 - علایم عاطفی و هیجانیجنبه های هیجانی اضطراب امتحان شامل احساساتی در ارتباط با موقعیت اضطراب زا است. این علایم عبارت اند از احساس دلهره، سراسیمگی، یاس، خشم، ترس، غمگینی و احساس آسودگی به محض پایان یافتن امتحان، گاه گریه کردن نیز به عنوان یک واکنش عاطفی در افراد دچار اضطراب امتحان دیده می شود.3-نشانه های رفتاریهمچون سایر حالات اضطرابی، در اضطراب امتحان نیز برخی نشانه های رفتاری به چشم می خورد، بیقراری، بازی کردن با انگشتان، با سرعت قدم زدن، تنش حرکتی، لرزش و حتی سوء مصرف دارو و مواد و رفتار ها یی که در نهایت نتیجه معکوس به همراه دارند از این قرارند.4-علایم و نشانه های فیزیولوژیک

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  برای مشاهده توضیحات فایل  خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود خرید ارزان پیشینه و مبانی نظری اضطراب امتحان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد