دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

مبانی نظری تربیت جنسی

مبانی نظری تربیت جنسی

دانلود مبانی نظری تربیت جنسی مبانی نظری تربیت جنسی خرید ارزان مبانی نظری تربیت جنسی

-------

مبانی نظری تربیت جنسی
مبانی نظری تربیت جنسی
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 63
حجم فایل: 74
قیمت: 64000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 63 صفحه

قسمتی از متن Word (..docx) :

تربیت جنسی1-6 تعریف واژه ها1-6-1 تعاریف نظری واژه هاطبق تعریفی که به زودی از تربیت دارد نیز متوان گفت منظور ازتربیت جنسی آن است که راه های یادگیری مسائل جنسی کنترل شود. در اینجا یادآوری این مطلب ضروری است که در کل تعاریف، منظور از تربیت جنسی، آموزش آمیزش جنسی نیست، بلکه همه مسائل و سئوالات و مباحثی که مربوط به جنس و جنسیت می شود مطرح است. به همین جهت است که تربیت جنسی یکی از مشکل ترین مسائل تربیتی است که فقط به هنگام بررسی جداگانه مسائل تربیتی مطرح می شود. با اینکه تربیت جنسی یک جزء تربیت جنسی به طور خاص به معنی تلاش برای کسب سلامت از کل مسائل تربیتی است، اما بنا به اهمیتی که دارد، مستقلاٌ بایستی در مورد آن برنامه ریزی و دقت نظر شود و به صورت کلی نمی توان با این مسئله برخورد داشت.نسل خرد سال و عفت و اخلاق و روابط متقابل به طرز صحیح است و یا شاید منظور از تربیت جنسی مفهوم وسیعتری از آموزش جنسی در بر دارد تربیت نه تنها احساس جنسی را در بردارد بلکه دارای خصوصیات رشد شخصیت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی است.تربیت جنسی از دیدگاه مکاتب:در جوامع و مکاتب مختلف، برخورد های مختلفی با مسائل جنسی می شود. آداب و رسوم هر اجتماع می تواند نمایانگر رشد اخلاقی اجتماعی و اعتقادات آن قوم و مکتب باشد، مثلاٌ آداب و رسوم اجتماعات اولیه در زمینه روابط جنسی (مثلاٌ ازدواج دسته جمعی) نشان دهنده سطح اعتقادی کم رشد آن هاست. یا اینکه در بعضی از قبایل آفریقایی و آمریکای جنوبی زنان از برهنگی خجال نمی کشند، اما اگر آنها را به هنگام غذا خوردن بیابند و یا بدون تکه ای پارچه که بر سرشان می اندازند، تماشا کنند بی اندازه خجالت می کشند. به هر صورت نظرات و عقاید مختلفی در روابط با جنس و جنسیت مطرح است. به عنوان مثال، پیروان افکار مانی هر نوع آمیزش جنسی را گناه می دانستند، زیرا که بشر را طبیعتاٌ گناهکار می دانستند و فکر می کردند، بدین ترتیب، انسان گام های تازه ای در خدمت این گناهکاری می نهد. مهاتما گاندی نیز در اواخر عمر، معتقد بودند هر نوع آمیزش جنسی شرارت بار است، حتی در قالب ازدواج.در مکتب فروید، پیروان او معتقدند که منع ها باعث عقده سازی در جوامع می شود و همین عقده ها باعث نابسامانی و جرم خواهد شد.تربیت از دیدگاه اسلام:برای اسلام، جنس و جنسیت رسید آموختن ادب از هر کاری مهمتر است. تردیدی نیست که این آداب شامل آداب جنسی نیز هست، چرا که اسلام در رابطه با مسائل بسیار جزئی نیز آدابی را آموخته است.از سوی دیگر حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند که افراد بایستی دوش به دوش علم و معرفت زمان خود پیش روند. لذا تربیت جنسی نیز بایستی با پیشرفت علم غنی تر شود و ضمن نگهداری از معیار های اصلی اسلام، پیشرفت های جدید در این علم نیز ملحوظ و در این رابطه بکار گرفته شود. احادیثی که در زمینه مسائل تربیت جنسی وجود دارد و رعایت هایی که در این گونه موارد بایستی انجام شود خود نشانگر توجه اسلام به مسئله تربیت جنسی است که در ذیل چند مورد اشاره می شود. (قال النبی (ص)) "فرقوا بین اولادکم فی المضاجع اذا بََلغِوا سبع سنینَ" بین بچه هایتان در محل های خوابشان وقتی که هفت ساله می شوند، فرق بگذارید(امینی، 337، ص1368).1-6-2 تعاریف عملیاتی متغیرهاتربیت جنسی در دوره نوجوانی(راهنمایی و دبیرستان ):دانش آموزان:در دوره نوجوانی، تاثیرات نیرومند احساسات مربوط به تمایلات جنسی، جای بسیاری از تصورات و مفاهیم ذهنی را می گیرد. بدون تردید واقعه ی بلوغ از مهمترین رویداد ها، و نوجوانی از حساس ترین مراحل زندگی انسان است. نوجوانی دوران پر تلاطمی است که تغییرات جسمانی، جنسی، روانی و اجتماعی را به همراه دارد. در 10-11 سالگی نوجوان درباره خصوصیات خود، مسائل زندگی زناشویی، و ارتباط با جنس مخالف کنجکاو است. در این دوره آثار دلبستگی جنسی در رفتار او آشکارا منعکس می شود، طبیعت نوجوانان در دوره بلوغ جنسی تغییر می یابد: آنها بیشتر عصبانی و سرکش می شوند. این تغییرات با ظهور میل جنسی – اعم از امیال ارضا شده یا نشده – در برخی از آنها آشکار می گردد(نوابی نژاد،1376).معمولاٌ دختران در 11-10 سالگی و پسران در 12 تا14 سالگی به سن بلوغ می رسند. بلوغ در دختران با عادت ماهانه و در پسران با رویاهای منتهی به انزال همراه است. لازم است آموزش ها از سنین پایین تر، یعنی از 10-9 سالگی، شروع شود تا هنگام برخورد با پدیده ی بلوغ و دوران قاعدگی برای دختران نکته ی مبهمی وجود نداشته باشد، زیرا آنان در مورد تغییرات جنسی و علایم روانی و تحول رفتاری محسوس تر است.بیشتر والدین از آشفتگی دوران بلوغ آگاه اند و این دوران را با احساساتی متناقض مانند بهترین زمان یا بدترین زمان، سن دانایی یا سن نادانی، بهار امید یا زمستان ناامیدی به خاطر می آورند. مهم ترین ویژگی نوجوان، استقلال طلبی است. او دوست دارد انتخاب گر باشد، مورد تایید دیگران، بخصوص هم سالانش، قرار گیرد، در برابر زورگویی و تحکم سر به شورش بر می دارد، ومی کوشد در انتخاب دوست بر هم سالانش پیشی جوید(قائمی،1377).سلامت روان در گرو تربیت جنسی:آگاهی از مسائل بهداشتی می تواند خود به تنهایی دلیلی بر ضرورت تربیت جنسی باشد، چرا که بسیاری از بیماری هاست که بر اثر عدم آگاهی رعایت اصول بهداشت آلت تناسلی بروز می کند، و بخصوص در دختران، کسانی که بهداشت را مراعات نمی کنند دچار بیماری های مختلفی می شوند. این بیماری ها البته فقط جسمی نیستند. ممکن است در نتیجه عدم آگاهی نسبت به نحوه برخورد صحیح با فشارهای جنسی و به علت عدم تربیت صحیح از لحاظ جنسی و نداشتن این موضوع که در برخی مواقع چگونه می توان بوسیله ایجاد موانعی از شر اضطرابات جنسی رهایی یافت، جوان مظلوم در تنهایی، مشکلاتش را بر هر طریق درست یا نادرست حل کند. آن وقت است که تصاف بین تحریکات جنسی شدید و جلوگیری اجباری از آن، یعنی تصادف بین«می خواهیم» و «نمی شود»، باعث می شود که خصوصیات اخلاقی عصبی شدت یابد. از سوی دیگر ممکن است بعلت فقدان تربیت جنسی صحیح در خانواده، در نتیجه عدم حیا و نگه داشتن حرمت خانواده، احساسات کودکان زودتر از معمول بیدار شود و احساس جنسی زودرس درآنان بوجود آید که در این صورت گرفتاری های بلوغ زودرس، که اشاره کرده ایم.دبیران:از سوی دیگر والدین و مربیان باید توجه کنند که هدف از غریزه جنسی فقط تولید مثل نیست، بلکه زندگی سعادتمندانه و عشق و دوستی است. این که فرد به گونه ای تربیت شود که ضمن اینکه معنی عشق و محبت را می فهمد، قدر منزلت عقل را هم در سر جای خود و در حالتی متعادل نگهدارد و اگر این تعامل به هم بخورد از هدف تربیت جنسی دور خواهد شد.این مسئله باید القا شود که جوانانی که در حال ایجاد توازن میان هدف های عالی از یکطرف و تمایلات فوری از طرف دیگر هستند روشی منطقی دارند و در راه کمال هستند. این خود یکی دیگر از اهداف تربیت جنسی است که در فرد این توانایی ایجاد شود که بتواند از تمایلات فوری و آنی خود چشم پوشی و تمامی نیروی خود را صرف رسیدن به اهداف بلند مدت خود کند(فرهادیان، 1378).اهداف جسمانی و روانی تربیت جنسی :در مورد اهداف تربیت جنسی، اگر هدفهای زیستی، جسمانی در نظر گرفته شود، این هدف ها چیزی نیست، جز اینکه نوجوانان و جوانان بایستی با چگونگی فعالیت های جنسی از نظر فیزیولوژی و نیز مسئله بهداشتی اندام های مربوط آشنا شوند. وقتی در اسلام در مورد نگهداری از دندان ها و مسواک زدن آن گونه سفارش می کنند، و یا در مورد تغذیه، سفارش های مختلفی، از قبیل بان شروع کردن، جویدن کامل غذا و غیره... این همه توصیه دارند، چگونه ممکن است رعایت بهداشت اندام های جنسی نادیده گرفته شود ؟ این وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت و والدین است که در این مهم اقدام کنند. با در نظر گرفتن این نکته که، هرگونه اطلاعات و معلومات بایستی با رعایت اخلاق و ادب و در خورسن و فهم فرد مطرح شود، چرا که هرگونه زیاده روی در دادن این گونه اطلاعات نیز باعث کجروی و اغراف می گردد.اما از دیگر اهدافی که در تربیت جنسی می توان اشاره کرد هدف های روانی –عاطفی است.مسائل جنسی فقط مسائل جسمانی نیست بلکه بعدی روانی و عاطفی نیز در آن وجود دارد، پس جوان بایستی بیاموزد و این احساس را در خود پرورش دهد که وقتی صحبت از جنس و جنسیت و غیره می شود، تنها منظور حالت ارضای غریزه جنسی صرف نیست و چون حیوان برخورد کردن با مسائل جنسی، کار انسان نیست و عواطف و احساسات نیز بایستی اصل قرار گیرد. لذا ست که در سنین نوجوانی حتماٌ باید درباره دوستی و عشق وارج و منزلت آن صحبت شود و نوجوان وجوان در این مورد تعلیم ببینند(فروهی، ناصر، 1384).بهداشت روانی و چیرگی بر غریزه جنسی:پیدایش نیروی جنسی در انسان، تحولی حیاتی است که فرد را برای پذیرش مسئولیت های تازه محیا می کند. اسلانم این توانایی را ارج می نهد و برای یهره گیری درست و بهینه از آن، هنجارهایی عرضه می کند تا گذشته از به کارگیری این نیرو، از بهداشت روانی فرد هم محافظت شود.پاسخگویی درست به این نیاز، خواست اسلام است.هرگاه مسلمانی با عنایت به خواست اسلام، در پی پاسخ به میل جنسی خود برآید، آرامش می یابد و بهداشت روانی او تامین می شود. از نگاه اسلام بهترین راهکار ازدواج است، زیرا ازدواج، فرد را بر نیروی جنسی خود مسلط می کند.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  برای مشاهده توضیحات فایل  مبانی نظری تربیت جنسی  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت مبانی نظری تربیت جنسی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود مبانی نظری تربیت جنسی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد