دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

دانلود نمونه فصل دوم تحقیق پایان نامه

مبانی نظری تحقیق آزمون

مبانی نظری تحقیق آزمون

نمونه فصل دوم پایان نامه آزمون مبانی نظری تحقیق آزمون خرید ارزان مبانی نظری تحقیق آزمون

-------

مبانی نظری تحقیق آزمون
مبانی نظری تحقیق آزمون
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 31
حجم فایل: 55
قیمت: 43000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

قسمتی از متن Word (..docx) :

تعریف آزمون2-6-1- ویژگی¬های اصلی یک آزمون خوب 2-6-2- ویژگی¬های فرعی یک آزمون خوب2-6-3- نظریه کلاسیک نمره واقعی2-6-4- نظریه خصیصه مکنون2-6-5- عناصر مورد نظر در تهیّه و استاندارد کردن آزمون¬ها2-7- مفهوم هنجار 2-7-1- آزمون¬های هنجاری2-7-2- خصوصیات یک گروه هنجاری2-7-3- انواع نرم یا هنجارپیشینه ی پژوهش فهرست منابعتعریف آزمون آزمون وسیله ای است عینی و استاندارد شده که برای انداز گیری نمونه ای از رفتار یا خصایص آدمی به کار می رود.در این تعریف مراد از عینی بودن این است که روش اجراء، نمره دادن وتعبیر وتفسیر نتایج آزمون براساس قواعدی معین و مشخص صورت می گیرد و قضاوت و نظر شخصی در آن بی تاثیر است.برای هر آزمون دستورالعمل خاصی در مورد نحوه اجرا، طول مدت آزمایش ، دستورهای شفاهی ونحوه ارائه مثال ها و روش تفسیرنمره ها تهیه می شود.اصطلاح استاندارد شده بدین معناست که آزمون قبلاًدر مورد گروه نمونه ای از افراد مورد نظر، در بوته آزمایش گذاشته شده است و نتایج پژوهش های مربوط به آن از راه روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و روایی و اعتبار آن تعیین شده است.یک آزمون خوب دارای جدول نرم یا هنجارهایی است که نمره های خام آزمون بر مبنای آن مورد تعبیر و تفسیر قرار می گیرند. مقصود از نمونه ایی از رفتار یا خصایص،آن است که در هر آزمون نمونه های کوچکی از رفتار یا خصایص فرد که به دقّت انتخاب شده است، مورد مشاهده و اندازه گیری قرار می گیرد.همچنان که یک متخصص شیمی، برای تعیین مواد محلول در آب قطره ای از آن را مورد آزمایش قرار می دهد، یک روان شناس نیز مثلاًبرای اندازه گیری استعداد ریاضی یک فرد می تواند نمونه هایی از توانایی وی را در حل مسایل،محاسبات کمی ریاضی مورد مطالعه قرار دهد.معرّف بودن محتوای آزمون و قدرت تشخیص و پیش بینی آن بسته به این است که ماهیت و تعداد پرسش های آزمون با چه دقتی از میان پرسش های ممکن انتخاب شده و تا چه اندازه نمونه های واقعی رفتار مورد نظررا مورد سنجش قرار می دهد. به عنوان مثال،هرگاه در یک تحقیق معلوم شود که بین نمره هایی که گروهی از آزمودنی ها با پاسخ دادن به پرسش های یک آزمون فنی به دست می آورند و میزان موفقیّت آن ها در مسایل فنی همبستگی معنی دار وجود دارد، در این صورت گفته می شود که آزمون مذکور دارای قدرت تشخیص و پیش بینی است.به همین دلیل است که گفته می شود مواد آزمون ها باید با رفتار های مورد پیش بینی، مشابهت داشته باشند.علاوه بر موارد بالا، باید به این نکته مهّم اشاره کنیم که نتایج آزمون تنها در مورد گروهی از افراد یا جامعه معتبر است که این آزمون قبلاًدر مورد افراد نمونه ای استاندارد شده باشد که از نظر خصایص و متغیّرهای موثّر در نتایج آزمون کم و بیش مشابه گروه یا جامعه مورد نظر باشد. یکی از متغیّرهای بسیار موثّر در نتایج آزمون های اجرا شده عامل فرهنگی است.نتایج آزمونی که براساس عوامل فرهنگی حاکم بر جوامع غرب استاندارد شده است، نمی تواند در مورد کودکان و نوجوانان و جوانان ایرانی از اعتبار و روایی کافی برخوردار باشد،مگر این که پرسش های آن با شرایط فرهنگی ایران تطبیق داده شود و بررسی ها و تحلیل های آماری لازم در مورد نتایج حاصل از اجرای آزمون در باره گروه های نمونه ای از کودکان و نوجوانان ایرانی انجام گیرد. بنابراین یک آزمون روانی باید مثل هر وسیله اندازه گیری دیگر، ویژگی هایی داشته باشد.ویژگی های یک آزمون خوب را می توان به دو گروه بزرگ تقسیم کرد: ویژگی های اصلی و ویژگی های فرعی(گنجی،1385).2-6-1- ویژگی های اصلی یک آزمون خوب الف: اعتبار یا پایایی:منظور از این اعتبار این است که اگر یک آزمون دوبار در مورد یک آزمودنی به کار برود نتایج تقریباً یکسانی به دست آید. بنابراین می توان گفت که اعتبار یک آزمون عبارت است از ثبات و پایایی نتایج آن در اجرای متعدد است.اگرآزمون در هر بار اجرا نتایج متفاوتی بدهد،آن آزمون پایا نخواهد بود و در واقع چیزی را به درستی اندازه نخواهد گرفت و در این حالت آزمون اطلاعات مفیدی را به ما نخواهد داد.بنابراین در این جا انسجام داخلی آزمون مورد نظر است.نتایج یک آزمون می تواند تحت تاثیر تغییرات محیط و تمایل لحظه ای آزمودنی قرار بگیرد.اعتبار آزمون را به شیوه های زیر اندازه می گیرند:1.اجرای مجدد یک آزمون:آزمونی را در مورد یک گروه اجرا می کنند و بعد از گذشت یک زمان مشخص مثلاً یک هفته، همان آزمون را با همان شرایط در مورد همان گروه تکرار می کنند.نتایج دو نوبت را با یکدیگر مقایسه می کنند.اگر بین نتایج دو نوبت همبستگی مثبت قابل قبولی دیده شود،آزمون از اعتبار برخوردار است.2. اجرای دو فرم موازی: این روش ایجاب می کند که ما از یک آزمون دو فرم موازی داشته باشیم.دو آزمون را وقتی موازی گویند که از نظر درجه ی دشواری، قدرت تشخیص و محتوای درونی مثل هم باشند و تنها از نظر شکل ظاهر تفاوت داشته باشند. اگر از یک آزمون دو فرم موازی در دست باشد می توان هردو فرم را پشت سرهم(بدون فاصله زمانی) یا با فاصله زمانی چند روز اجرا کرد و ضریب همبستگی بین دو سری نمره را به دست آورد.ضریب همبستگی به دست آمده اعتبار آزمون خواهد بود.3. روش دو نیمه کردن: در این روش آزمون را در یک زمان واحد و در مورد تعدادی از آزمودنی ها به کار می برند. پس از اجرای آزمون،آن را به دو نیمه تقسیم می کنند.بدین ترتیب که سوال های زوج آن را به عنوان یک آزمون و سوال های فرد آن را به عنوان آزمون دیگر در نظرمی گیرند.یعنی برای هر آزمودنی دو نمره به دست می آورند. بین دو سری نمره ضریب همبستگی محاسبه می شود.4. روش کودر-ریچاردسون: در این روش نیز مثل روش دو نیمه کردن،آزمون فقط یک بار اجرا می شود و میزان همبستگی درونی یا تجانس سوال ها مورد بررسی قرار می گیرد.ضریب همبستگی به دست آمده با این روش بین صفر و یک متغیر خواهد بود.هر اندازه این ضریب به یک نزدیک تر باشد، تجانس سوال های آزمون به همان اندازه بیشتر خواهد بود. ب:روایی: روایی یعنی این که آزمون باید چیزی را اندازه بگیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است.مثلاً یک آزمون هوش زمانی از روایی برخوردار است که اطلاعات درستی را از آن چه معمولاًهوش نامیده می شود در اختیار ما بگذارد نه از توانایی های دیگر.روایی آزمون را به شیوه های زیر اندازه می گیرند: 1.معنی دار بودن آماری. 2.محاسبه خطای برآورد. 3.استفاده از جدول های انتظار. 4.استفاده از نرخ های پایه. 5.نسبت های انتخاب. 6.استفاده از تئوری های تصمیم.انواع روایی روایی ظاهری: یعنی این که مواد یا سوالات آزمون از نظر ظاهر شبیه موضوعی باشد که مورد اندازه گیری است.روایی محتوا : یعنی این که آزمون باید ارتباط کامل با کل زمینه مورد نظر داشته باشد.روایی پیش بینی : یعنی این که بین نتایج حاصل از اجرای آزمون ها و نتایجی که بعداً به دست می آید همبستگی و قرابت وجود داشته باشد. روایی همزمان : نتایج آزمون ها را با نتایجی که همزمان با اجرای آن ها،با یه فاصله کمی بعد از اجرای آن ها به دست می آیدمقایسه می کنند.مثلاً اگر آزمونی بسازیم و در همان زمان بخواهیم روایی آن را تعیین کنیم،می توانیم نتایج آن را با نتایج آزمون دیگری که در همان زمینه وجود دارد و درباره همان گروه اجرا می شود مقایسه کنیم. روایی سازه (روایی مفهومی): عبارت است از تطابق نتایج یک آزمون با پیش بینی هایی که توسط یک نظریه یا سایر واقعیات شناخته شده به عمل آمده است.مثلاًیکی از نظریه های هوش این است که هوش موجب سازگاری با موقعیت تازه می شود.بنابراین اگر ما،براساس معیارهای مورد قبول،به یک عدد از نظر سازگاری نمره بدهیم و بعد یک آزمون هوشی اجرا کنیم و دو نتیجه تطابق بالایی را نشان دهند، خواهیم گفت که آزمون ما دارای روایی سازه است(گنجی،1385).ج:حساسیت یا ظرافت تشخیص: منظور از حساسیت این است که یک آزمون بتواند تفاوت های افراد را به خوبی نشان دهد.هر اندازه یک آزمون بتواند رفتار های آزمودنی ها را به درجات بیشتر تقسیم کند حساسیت آن به همان اندازه بیشتر خواهد بود. هر اندازه وسعت رفتار هایی که یک آزمون می تواند اندازه بگیرد، بیشتر باشد، به همان اندازه حساسیت این آزمون کمتر خواهد بود. یعنی هر اندازه پدیده مورد اندازه گیری محدودتر باشد حساسیت آزمون بهتر خواهد بود.همچنین حساسیت یک آزمون به ساختمان خود آن بستگی دارد.زیرا قدرت تشخیص سوالات متفاوت است.برخی از سوالات توانایی بهتری برای طبقه بندی افراد دارند، در حالی که برخی دیگر این توانایی را ندارند.پیدا کردن سوالاتی که از قدرت تشخیص(حساسیت) بهتری برخوردار باشند نیاز به تجربه ی گوناگونی و محاسبات آماری دارد. زیرا حساسیت یا قدرت تشخیص یک سوال پس از اجرا معلوم می شود. یعنی اگر پس از اجرای یک آزمون معلوم شد که سوالات آن توانسته اند آزمودنی های خیلی ضعیف، ضعیف، متوسط، قوی و خیلی قوی را از یکدیگر متمایز کنند خواهیم گفت آن آزمون حساسیت دارد(همان،ص،124-115).2-6-2- ویژگی های فرعی یک آزمون خوبدر استفاده از آزمون ها، نه تنها باید ویژگی های مهم آن ها (اعتبار، روایی و حساسیت) را در نظر گرفت باید برخی و یژگی های دیگر را،که اهمیّت کمتری از ویژگی های اصلی ندارد، به حساب آورد.زیرا معلوم نیست که ما بتوانیم هر آزمونی را که دار ای اعتبار و روایی است در همه جا و همه شرایط مورد استفاده قرار دهیم.ویژگی های دیگری را که برای یک آزمون در نظر می گیرند عبارتند از:سهولت اجرا، سهولت نمره گذاری، صرفه جویی در زمان و صرفه جویی در هزینه.سهولت اجرای یک آزمون زمانی امکان پذیر خواهد بود که آزمون یک دستورالعمل کاملاًروشن،کلید تصحیح، شیوه نمره گذاری دقیق و معیار مقایسه،که آن را نرم یا هنجار می نامیم، داشته باشد.آزمونی که اجراکننده بارها باید دستورالعمل آن را بخواند تا خوب بفهمد،آزمونی که مدت زیادی برای اجرا لازم دارد، به طور کلی،آزمونی که وقت گیر است عملاًمورد استفاده قرار نخواهد گرفت.سهولت نمره گذاری هم زمانی امکان پذیر خواهد بود که نمره گذاری کاملاًعینی باشد.منظور از عینی بودن این است که اگر دو مصحح به یک ورقه نمره بدهند به نتیجه یکسانی برسند.این حالت زمانی اتفّاق می افتد که پاسخ آشکارا صحیح یا غلط باشد و درستی آن به قضاوت تصحیح کننده نیاز نداشته باشد.

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  برای مشاهده توضیحات فایل  مبانی نظری تحقیق آزمون  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت مبانی نظری تحقیق آزمون روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ نمونه فصل دوم پایان نامه آزمون
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد