-------
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 122 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق یادگیری ومشارکتی
فصل دوم
ادبیات پژوهش
یادگیری چیست ؟
برای رویارویی با انبوه چالشهایی که آینده در دل خود پنهان داشته است ، جامعه بشری در تلاش برای رسیدن به آرمانهایی چون صلح ، آزادی و عدالت اجتماعی ، آموزش وپرورش را سرمایهای اجتناب ناپذیر می داند.( ژان دلور ، رئیس کمیسیون بینالمللی آموزش و پرورش قرن بیست و یکم ، به نقل از ادیب نیا )
از نظر ادیب نیا ( 1385) یادگیری به معنای تغییر در رفتار ، از راه تجربه (تاثیر متقابل فرد بر محیط و محیط برفرد ) در انسان ایجاد می شود و مشتمل بر طرز تفکر ، مهارتهای ذهنی و مهارتهای فیزیکی است .بنابراین نقش استراتژیک ونهادی مدرسه همانا ایجاد یادگیری در فراگیران است .
نظریههای مختلفی در مورد یادگیری است که اهم آن عبارتند از :
الف ) یادگیری رفتار گرایان
یادگیری از این دیدگاه عبارتست از تغییرات کم و بیش دائمی در رفتار بالقوه که در اثر تجربه حاصل میشود ( به نقل از نوروزی و دیگران ، 1382)
بر طبق این نظر ،تغییرات موقتی در رفتار مانند هیجانات ، خستگی و نظایر آنها یادگیری به حساب نمی ایند از طرفی تاکید بر این است که تغییرات حاصل در رفتار بر اثر تجربه رخ داده باشد . همچنین رفتار بالقوه برای این اطلاق میشود که گاهی رفتار یادگرفته شده ممکن است در ظاهر مشهود نباشد .( نوروزی ، 1376 ، ص 16و 17)
ب) یادگیری از دیدگاه شناخت گرایان